|
Idræt skal styrkes i SFO`en. Se Undervisningsministeriets
hjemmeside www.uvm.dk Klik på Skolestartsudvalget. Se rapport fra 21. februar 2006
__________________________________________________
Vi tilbyder kurser og konsulentbistand inden for dette område. Eksempler følger efter indledningen.
Rapporten fra Skolestartsudvalget udnævner Idræt til et indsatsområde, for at børn kan opnå øget sundhed og trivsel samt for at forebygge fedme og andre livsstilssygdomme. Det tilføjes, at idræt skal ses i sammenhæng med udvikling af personlig og social kompetence.
Vi mener, at børn skal opleve idræt som sjovt, spændende og demokratisk. Men så vil de også gerne være med.
I SFO`en og i fritidshjemmet har pædagogen en særlig indsigt i det enkelte barns netværk, interesser, sociale kompetencer og svagheder. Et udgangspunkt, der er bedre end skolens og idrætsforeningens.
-
Skolestartudvalget foreslår 21. februar 2006 bl. a.
- kurser, uddannelse og dannelse af netværk
- et større samarbejde mellem pædagoger og lærere
især om inaktive børn
- større adgang til at udnytte rum og lokaler
- udvikling af lege- og bevægelsesmiljøer
KURSER
-
Opvækst Kurser og Foredrag
har altid haft Idræt, leg og bevægelse som et kerneområde. Vi har et netværk af erfarne og alsidige undervisere.
Primær underviser, Per Ryt-Hansen har mangeårig undervisningserfaring i idræt fra lærer- og pædagogseminarium og Københavns Universitet.
Han er på 5. år medlem af ministerielt udvalg vedrørende
lektorbedømmelse i bevægelsesfag og naturfag.
Han har gennem mange, mange år afviklet åbne kurser - herunder længerevarende projekter, ugekurser samt personalekurser for pædagoger. Fra tid til anden gennemfører han forløb med børn ved kvartersløft-
projekter, temadage mv.
-
Eksempler på tidsrammer for kursusforløb
- 1 formiddag før arbejdsdagen starter - for
kommunens SFO-pædagoger
- 2 eller flere formiddage. Imellem 2 gange
igangsætter deltagerne forskellige aktiviteter på
institutionen. Drøftelser heraf og ny inspiration den
følgende gang
- Personaledag for institutionen. Flere institutioner kan
med fordel slå sig sammen.
- Længerevarende uddannelses- og projektforløb evt.
for alle eller nogle af kommunens SFO`er
-
Eksempler på indhold for kursusforløb
Et kursus tilpasses målgruppens evtuelle ønsker.
- Startaktiviteter, der skaber lyst og koncentration i
en gruppe
- Udelege i skoven: for små og store grupper
- Boldaktiviteter: traditionelle spil, traditionelle spil med
nye variationer, småspil og boldlege
- Lege: traditionslege, gamle landsbylege, nye lege.
Fange-, kamp-, sanselege, musik- og
bevægelseslege, drama- og musiklege mv.
- Musik, bevægelse og udtryk
- Teambuildingsaktiviteter
- Kursus i Rollespil
-
Eksempler på pædagogiske temaer
- Motivation og idrættens fascinationselementer
- Den gode igangsætter - igangsætterrollen
- Alsidighed og viden om hvilke aktiviteter, der udvikler
styrke, udholdenhed, kondition, koordination og
bevægelighed.
- Hvordan kan lege og spil ændres og udvikles?
- Hvordan kan aktiviteten differentieres,
så alle børn kan være med?
- Hvordan udvikles en idrætskultur - herunder
etablering af en ordentlig rekvisitsamling. Hvilke
rekvisitter kan vi selv fabrikere eller indkøbe meget
billigt?
Se også menuknappen "Personaledage, kurser og
forældremøder", hvor flere idrætskurser er skitseret.
-Kontakt os for en uforpligtende samtale.
|
|
|
|
|